Παρασκευή, 13 Ιουνίου 2014

«Μες στα θερινά τα σινεμά»… τι τρώμε;


Δειλά – δειλά και με αργό ρυθμό το καλοκαίρι κάνει, επιτέλους, την εμφάνισή του και η θερμοκρασία αρχίζει να ανεβαίνει. Οι κλειστοί πολιτιστικοί χώροι σταδιακά παραδίδουν την σκυτάλη της ψυχαγωγίας στους θερινούς κινηματογράφους, που ανοίγουν – όπως κάθε καλοκαίρι – σε κάθε πιθανή τοποθεσία. Αύλειοι χώροι, ταράτσες και ακάλυπτοι πολυκατοικιών φιλοξενούν παλιούς αλλά και νέους αστέρες της μεγάλης οθόνης, οι οποίοι, μαζί με την μυρωδιά του γιασεμιού, το φεγγάρι και τους ήχους των γρύλων, σε κάνουν να βλέπεις τα πράγματα με μια πιο ρομαντική ματιά και να (ξανα)ερωτεύεσαι την πόλη σου.
Η μυρωδιά του γιασεμιού, όμως, δεν είναι η μοναδική που πλημμυρίζει τα θερινά σινεμά. Συχνά μαζί με αυτήν μπλέκονται και οι μυρωδιές από σουβλάκια και pop-corn. Και κάπως έτσι, η χαλαρή και ανάλαφρη διάθεση που έχει ο θεατής τον σπρώχνει συχνά στην ανάγκη για κατανάλωση κάποιου σνακ, ροφήματος ή ποτού που θα συνοδεύσει την ταινία. Οι επιλογές που υπάρχουν, ωστόσο, δεν είναι πάντα οι πιο υγιεινές, ενώ άτομα που προσπαθούν να ελέγξουν ή να μειώσουν το σωματικό τους βάρος θα πρέπει να προσέξουν διπλά, καθότι οι πιο πολλές εξ’ αυτών κρύβουν πολλές θερμίδες.
Ας δούμε επιγραμματικά και συγκεντρωμένα τις επιλογές που υπάρχουν πιο συχνά σε ένα θερινό σινεμά:

Πατατάκια
Λιτά και λακωνικά: πολλές θερμίδες σε μικρή ποσότητα. Ένα μέτριο σακουλάκι μπορεί να ξεπερνάει τις 500 θερμίδες (μια ματιά στον πίνακα θρεπτικής αξίας θα σας πείσει). Αξίζει να τονιστεί ότι
μεγάλο μέρος αυτών προέρχεται από κορεσμένα και trans λιπαρά, τα οποία παράγονται κατά το τηγάνισμα σε λάδι και αποτελούν την πιο ανθυγιεινή μορφή των λιπαρών οξέων. Επίσης, τα πατατάκια περιέχουν μεγάλες ποσότητες αλατιού και ακρυλαμίδης, μιας καρκινογόνου και, ενδεχομένως, νευροτοξικής χημικής ουσίας.



Nachos
Τα τσιπς αυτά φτιάχνονται συνήθως από καλαμποκάλευρο, που τηγανίζεται σε σπορέλαιο, και παραδοσιακά σερβίρονται με λιωμένο τυρί cheddar, πλήρες σε λιπαρά. Κατ’ επέκταση, αποτελούν πηγή trans ακόρεστων και κορεσμένων λιπαρών, κάτι που τα καθιστά ιδιαίτερα ανθυγιεινά, και φυσικά υπέρμετρα θερμιδογόνα, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς ότι χρειάζονται αρκετά (έως και πολλά) για να… ξεγελάσει κανείς την πείνα του. Επιπροσθέτως, περιέχουν μεγάλη ποσότητα νατρίου (αλατιού).

Ξηροί καρποί
Οι ξηροί καρποί μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής, καθώς αποτελούν πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και ω-3 λιπαρών (ειδικά τα καρύδια), βιταμίνης Ε, πολυφαινολών (σημαντική κατηγορία αντιοξειδωτικών ουσιών), και βιταμινών του συμπλέγματος Β. Επίσης, οι περισσότεροι ξηροί καρποί δεν περιέχουν καθόλου χοληστερόλη, ενώ περιέχουν σίδηρο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, χαλκό, σελίνιο (βασικό ιχνοστοιχείο με σημαντική αντιοξειδωτική δράση), φυτικές στερόλες (που συμβάλλουν στην μείωση των επιπέδων χοληστερίνης). Να επισημανθεί ότι πάντα αναφερόμαστε στις ευεργετικές ιδιότητες ανάλατων και όχι τηγανισμένων ξηρών καρπών, όπως είναι τα αμύγδαλα, τα φουντούκια, τα φιστίκια, τα καρύδια και οι ηλιόσποροι. Φυσικά, όσοι εμφανίζουν αλλεργία σε κάποιους ξηρούς καρπούς θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Pop-corn
Δεν τηγανίζονται (όπως τα πατατάκια και τα nachos), αλλά ψήνονται, συνήθως στον αέρα, γεγονός που περιορίζει την απορρόφηση του λίπους με το οποίο μαγειρεύονται, καθιστώντας τα μια καλή και χαμηλοθερμιδική επιλογή. Αποτελούν πολύ καλή πηγή φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών ουσιών (κυρίως πολυφαινολών, οι οποίες βρίσκονται στην φλούδα). Επιπλέον, το γεγονός ότι απαιτούν καλό μάσημα συμβάλλει στον καλύτερο κορεσμό, προκαλώντας ταυτόχρονα γευστική ικανοποίηση. Στους κινηματογράφους παρασκευάζονται με βούτυρο και άφθονο αλάτι, οπότε χρειάζεται προσοχή στην ποσότητα που θα καταναλωθεί, καθώς συνήθως σερβίρονται σε υπερμεγέθεις συσκευασίες. Μπορείτε να ζητήσετε να μην προστεθεί μεγάλη ποσότητα αλατιού.

Σουβλάκι
Παραδοσιακά, η βασική επιλογή φαγητού σε θερινούς κινηματογράφους. Καθότι προέρχεται (ας ελπίσουμε…) από χοιρινό, παρέχει υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες, αλλά και κορεσμένα (ζωικά) λιπαρά. Προγραμματίζοντας κανείς το εβδομαδιαίο του διαιτολόγιο, θα μπορούσε να εντάξει περιστασιακά το σουβλάκι στην διατροφή του, καθώς αποτελεί μια καλή λύση για βραδινό γεύμα (μαζί με 1-2 φέτες ψωμί). Εναλλακτικά, αποτελεί συνοδευτικό για μια δροσερή μπύρα.

Αναψυκτικά
Ειδικά τα αναψυκτικά τύπου cola αποτελούν την επιτομή του όρου «κενές θερμίδες», αφού δεν περιέχουν απολύτως κανένα θρεπτικό συστατικό, εκτός από απλούς υδατάνθρακες (ζάχαρη), ενώ οι επιβλαβείς συνέπειές τους έχουν τονιστεί πολλάκις. Η “light” εκδοχή τους μπορεί να αποτελέσει μια καλύτερη (ή πιο σωστά, λιγότερο κακή) επιλογή, καθώς αντί ζάχαρης περιέχει γλυκαντικές ύλες, πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν εδραιώνεται ως τακτική συνήθεια στην διατροφή. Τα αναψυκτικά από φρούτα (πορτοκαλάδες – λεμονάδες) περιέχουν ακόμη περισσότερους υδατάνθρακες (συνεπώς και θερμίδες) από αυτά τύπου cola, ενώ η θρεπτική τους αξία παραμένει αμελητέα. 

Μπύρα
Παρασκευάζεται από φυσικές πρώτες ύλες με υψηλή διατροφική αξία (όπως το κριθάρι και η μαγιά) και σε συνδυασμό με την χαμηλή περιεκτικότητά της σε αλκοόλ, σχετίζεται με μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιοαγγειακών παθήσεων όταν καταναλώνεται σε μικρές ποσότητες. Αποτελεί πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β [ριβοφλαμίνη (Β2), πυριδοξίνη (Β6), φυλλικό οξύ, κοβαλαμίνη (Β12)], ενώ τα αντιοξειδωτικά στοιχεία που περιέχει έχουν προστατευτικό ρόλο έναντι του καρκίνου. Στα θετικά σημεία της μπύρας κατατάσσεται και η χαμηλή θερμιδική της αξία (αρκεί να μην γίνει κατάχρηση…).

Παγωτά
Αν και οι θερμίδες τους είναι - σε γενικές γραμμές - λιγότερες από τα γλυκά του χειμώνα, δεν παύουν να είναι αρκετές. Το μέγεθος μετράει, ενώ τα συσκευασμένα αναγράφουν την θερμιδική τους αξία, κάτι που μπορεί να φανεί χρήσιμο όταν κάνουμε μια τέτοια επιλογή. Καλύτερη λύση είναι η συσκευασμένη γρανίτα που είναι πιο «οικονομική» θερμιδικά, ενώ δεν περιέχει καθόλου ζωικά λιπαρά.

Καλό θα είναι, λοιπόν, να λάβετε υπ’ όψιν όλες τις επιλογές που έχετε και να τραφείτε όσο γίνεται πιο υγιεινά, χωρίς να παραλείπετε την κατανάλωση νερού, που το καλοκαίρι είναι ακόμη πιο αναγκαία, λόγω υψηλότερων θερμοκρασιών.
Ωστόσο, ό,τι και αν διαλέξετε να φάτε ή να πιείτε, να θυμάστε ότι μια μικρή παρεκτροπή από την προσεγμένη διατροφή δεν θα σημάνει το τέλος του κόσμου.
Σε κάθε περίπτωση, "μες στα θερινά τα σινεμά" δημιουργείται μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα. Απολαύστε την με καλή διάθεση, καλή παρέα και… καλή σας σινε-θέαση! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...