Παρασκευή, 20 Μαΐου 2011

Οι πυραμίδες του κόσμου

Image
 
Η πρώτη διατροφική πυραμίδα προτάθηκε από τη USDA το 1992. Την εποχή εκείνη, θεωρήθηκε επανάσταση για τον τομέα της διατροφής. Μία απλή απεικόνιση θα μπορούσε να μάθει στον απλό θεατή τον σωστό τρόπο διατροφής και ποιες θα πρέπει να είναι οι αρμόζουσες  διατροφικές συνήθειες του καθενός μας. Η επιστήμη της διατροφής όμως, από το 1992 έως σήμερα, έχει εξελιχθεί με γοργούς ρυθμούς και μαζί με αυτήν, και η πυραμίδα της διατροφής, μιας και δεν θα μπορούσε η ίδια πυραμίδα να αντιπροσωπεύει τις ίδιες ανάγκες, μετά από τόσα καινούρια δεδομένα και έρευνες πάνω στη διατροφή. Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για αλλαγή της πυραμίδας του 1992. Δεκατρία χρόνια αργότερα (το 2005) προτάθηκε από το USDA μια καινούρια μορφή πυραμίδας, πολύ διαφορετική από την προηγουμένη, την οποία ονόμασαν «my pyramid» (η πυραμίδα μου). 
Image 
 
Η αρχική  μορφή  της διατροφικής πυραμίδας δείχνει τη συχνότητα και το είδος των τροφών που πρέπει να λαμβάνουμε ημερησίως για μια σωστή και  ισορροπημένη διατροφή. Δεν αποτελεί μια αυστηρή περιγραφή της διατροφής μας, αλλά έναν γενικό οδηγό, που μας επιτρέπει να διαλέγουμε μια υγιεινή διατροφή όσο πιο κοντά στα δικά μας μέτρα. Ο βασικός κανόνας της πυραμίδας είναι να τρώμε μια ποικιλία φαγητών, ώστε να παίρνουμε όσο το δυνατών περισσότερα διατροφικά στοιχεία και ταυτόχρονα τη σωστή ποσότητα θερμίδων για ένα υγιές βάρος. 
Για μια σωστή εφαρμογή η πυραμίδα μας προτείνει να λαμβάνουμε: 
  • Ψωμί, δημητριακά, ρύζι και μακαρόνια ► 6-11 μερίδες ημερησίως 
  • Λαχανικά ►3-5μερίδες ημερησίως 
  • Φρούτα ► 2-4 μερίδες ημερησίως 
  • Κρέας, πουλερικά, ψάρι, όσπρια, αυγά και ξηρούς καρπούς ► 2-3 μερίδες ημερησίως 
  • Γάλα γιαούρτι και τυρί ► 2-3 μερίδες ημερησίως 
  • Λιπαρά, έλαια και γλυκά ► σπάνια 
Στη νέα διατροφική  πυραμίδα «my pyramid» δεν υπάρχουν απεικονίσεις τροφών, αλλά μόνο έξι χρωματικές διαβαθμίσεις, που αντιστοιχούν στα ανάλογα γκρουπ τροφών. Το διαφορετικό μέγεθος των κατακόρυφων πια φετών μας, δείχνει την ποσότητα της μερίδας που πρέπει να λαμβάνουμε ημερησίως από την κάθε ομάδα τροφών. Η μερίδες είναι πιο πλούσιες στην βάση της πυραμίδας για να μας θυμίσει τη σημασία του να τρώμε τα φαγητά μας με όσο το δυνατόν λιγότερη ποσότητα αλατιού και ελαίων. 
  • Το πορτοκαλί αντιστοιχεί στην ομάδα των δημητριακών. 
  • Το πράσινο αντιστοιχεί στα λαχανικά. 
  • Το κόκκινο αντιστοιχεί στη ομάδα των φρούτων. Στη ομάδα αυτή ανήκουν εκτός από τα φρέσκα φρούτα και οι χυμοί (φυσικοί) και αποξηραμένα φρούτα, 
  • Το μπλε αντιστοιχεί στα γαλακτοκομικά. 
  • Το μοβ αντιστοιχεί στο κρέας και τα όσπρια. 
  • Το κίτρινο αντιστοιχεί στην ομάδα των λιπαρών. 
Τα σκαλοπάτια είναι για να μας θυμίσουν πόσο σημαντικό για την υγεία μας είναι να είμαστε φυσικά δραστήριοι κάθε μέρα. 
Image 
 
Η ίδια πυραμίδα δεν είναι δυνατόν να ταιριάξει ακριβώς σε όλους μας. Ο κάθε λαός διαθέτει διαφορετικές διατροφικές συνήθειες, ήθη και έθιμα, τα οποία συμβάλλουν στη διαμόρφωση του διατροφικού προτύπου. Έτσι λοιπόν, η διατροφική πυραμίδα εμφανίζεται με διαφορετικές μορφές, αντικατοπτρίζοντας τις ανάγκες και συνήθειες του κάθε λαού.  Οι Ιάπωνες, για παράδειγμα, παρουσιάζουν τη διατροφική τους πυραμίδα σε μορφή παγόδας, που στη βάση της έχει τα δημητριακά, το ρύζι και το άμυλο γενικά, το βασικό στοιχείο διατροφής. 
 
Image
 
Οι Ταϊλανδοί απεικονίζουν ανάποδα τη διατροφική τους πυραμίδα, με την κορυφή να αποτελούν τα τρόφιμα εκείνα που καταναλώνονται ευρέως και είναι στη συγκεκριμένη περίπτωση τα δημητριακά και το ρύζι.  
Image
Στον Καναδά, τη θέση της διατροφικής πυραμίδας την έχει πάρει το ουράνιο τόξο, όπου το εξωτερικό τόξο αντιπροσωπεύει και την ομάδα τροφίμων που θα πρέπει να καταναλώνονται σε μεγαλύτερη ποσότητα, όπως είναι τα δημητριακά και το άμυλο. 
 
Image  

Στη Μεγάλη Βρετανία, η απεικόνιση του υγιεινού τρόπου διατροφής, γίνεται με την εφαρμογή ενός κύκλου, τα μεγαλύτερα κομμάτια του οποίου καταλαμβάνουν οι ομάδες τροφίμων των φρούτων-λαχανικών  και δημητριακών αντίστοιχα. 
 
Image
 
Ακόμη και για τα παιδιά, η νέα μορφή της διατροφικής πυραμίδας, έχει τη δικιά της απεικόνιση. Γεμάτη χρώματα και αστείες φιγούρες παιδιών να ασκούν κάποια φυσική δραστηριότητα, η απεικόνιση αυτή της πυραμίδας έρχεται να τονίσει στους γονείς πως η σωστή διατροφή συνδυάζεται πάντα με την κατάλληλη φυσική δραστηριότητα, ακόμη και στην παιδική ηλικία. 

Με όποιον τρόπο, σχήμα και χρώματα παρουσιαστεί η διατροφική πυραμίδα, σκοπός της είναι η υιοθέτηση ενός σωστού και υγιεινού τρόπου διατροφής, άσκησής και ζωής, με απώτερο σκοπό την εξασφάλιση της υγείας του καθενός μας. 

Πηγή: mednutrition.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...